Klantenservice

Meest gestelde vragen

U heeft een vraag over:

Aanleg netwerk glasvezelkabel

Het uitrollen van de glasvezelkabel gaat zeker jaren duren?

Nee, dat is zeker niet de bedoeling. Stichting VijfheerenlandenNet heeft zich tot doel gesteld om de glasvezelkabel eind 2021 aangelegd te hebben in heel Vijfheerenlanden.

Hoe lang duren de graafwerkzaamheden?

De kabel wordt gebied voor gebied aangelegd. De werkzaamheden per straat duren naar verwachting niet langer dan twee dagen. De werkzaamheden worden tijdig door de aannemer aan u kenbaar gemaakt

Is mijn woning / bedrijf bereikbaar tijdens de graafwerkzaamheden?

Het streven is om de werkzaamheden zodanig uit te voeren, dat niemand er veel overlast van heeft. Uw woning of bedrijf blijft tijdens de werkzaamheden gewoon bereikbaar. Wel kan het zijn dat uw inrit op de dag dat er gegraven wordt niet bereikbaar is. U wordt hier vooraf over geïnformeerd.

Onze straat is net open geweest voor groot onderhoud, waarom is er toen geen glasvezelkabel aangelegd?

Hoe logisch het ook lijkt, het is in de praktijk vaak niet mogelijk om alle werkzaamheden op elkaar af te stemmen. Er zijn simpelweg te veel partijen bij betrokken en pas nadat er middelen beschikbaar zijn gesteld kan hiermee gestart worden.

Waar start de aanleg van de glasvezelkabel als het doorgaat?

Dit is afhankelijk van de benodigde vergunningen en mogelijke combinaties met andere werkzaamheden in gemeente Vijfheerenlanden. Waarschijnlijk wordt er in verschillende kernen of wijken te gelijk gestart

Wanneer is mijn straat aan de beurt voor de aanleg van glasvezelkabel?

Het is nu nog te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen. Als de plannen definitief uitgevoerd gaan worden, wordt er een planning gemaakt door de aannemer die het netwerk aan gaat leggen. Tegen die tijd wordt u uiteraard zorgvuldig geïnformeerd.

Wanneer starten de werkzaamheden voor het aanleggen van glasvezelkabel in Vijfheerenlanden?

Zodra wij de benodigde 45% deelname hebben bereikt gaan we hiervoor een planning maken.

Wat gebeurt er als er schade ontstaat tijdens de graafwerkzaamheden?

Dit valt onder de verantwoordelijkheid van de aannemer. Alle schade meldingen worden binnen 48 uur in behandeling genomen door de aannemer en krijgt u hiervan een terugkoppeling. De aannemer maakt vooraf foto’s om twisten zoveel als mogelijk te voorkomen.

Werkzaamheden in uw tuin

Moet er in mijn tuin gegraven worden?

Nee, voor het aanleggen van glasvezel hoeft er in de meeste gevallen niet gegraven te worden in uw tuin. Vanaf de straat of vanaf de erfgrens wordt de glasvezelkabel naar uw woning geboord. Bij de gevel van de woning wordt dan vervolgens een gat, ter grootte van een stoeptegel, gegraven om later de verbinding met uw woning te kunnen maken. Na de tuinboring wordt een afspraak met u gemaakt voor de volgende stap, het naar binnen brengen van de glasvezelkabel. Uitzondering: als uw tuin langer is dan 30 meter, dan kan het voorkomen dat er meer dan één gat (ter grootte van een stoeptegel) gegraven wordt. Alleen wanneer uw woning in de keur van het Waterschap valt kan het zijn dat het Waterschap een open ontgraving van ons eist.

Moet ik thuis zijn tijdens de werkzaamheden in mijn tuin (tuinboring)?

Nee, tijdens de tuinboring hoeft u niet thuis te zijn. Vooraf is samen met u besproken op welke plaats bij uw woning (veelal voorgevel) de glasvezelkabel naar binnen gebracht zal worden. De aannemer hoeft op het moment van het aanleggen van de glasvezelkabel naar uw woning niet binnen in uw woning te zijn. Als de aannemer de glasvezelkabel onder uw tuin heeft aangebracht, steekt er een oranje pijpje uit uw tuin, vlak bij uw woning. De aannemer neemt vervolgens contact met u op om een afspraak te maken voor het naar binnen brengen van de glasvezelkabel in uw woning.

Wat is een tuinboring?

Een tuinboring is een ondergrondse boring door uw tuin. Allereerst wordt er vanaf de erfgrens of vanaf de straat een klein gat gegraven. In dit gat wordt een soort raket gelegd. Deze raket boort ongeveer 60 cm onder de grond glasvezelkabel onder uw tuin door naar de gevel van uw woning. Naast de gevel (in uw tuin) wordt dan vervolgens een klein gat (40x 40 cm) gegraven om later de verbinding met uw woning te kunnen maken. Met een tuinboring blijft uw tuin dus gespaard. Na de tuinboring wordt een afspraak met u gemaakt om de glasvezel naar binnen te brengen.

Werkzaamheden in uw woning

Hoe komt de glasvezelkabel mijn huis binnen (doorvoer)?

De doorvoer van de glasvezelkabel van buiten naar binnen gaat als volgt. De monteur begint buiten met het opgraven van de glasvezelkabel bij de gevel en brengt deze vervolgens binnen in de meterkast. Daarna wordt de glasvezelkabel in een glasvezelmodem gemonteerd. Nadat de apparatuur is gecontroleerd worden huis en tuin weer helemaal netjes opgeleverd. U kunt ervan op aan dat de doorvoer van buiten naar binnen waterdicht wordt afgewerkt.

Waar komt de glasvezelmodem te hangen?

De glasvezelmodem komt normaal gesproken in de meterkast te hangen, tenzij dit niet mogelijk mocht zijn. Bijvoorbeeld omdat uw huidige kabel- en telefoonaansluiting ergens anders in de woning binnen komen. In zo’n geval wordt met u besproken wat de beste oplossing is.

Welke werkzaamheden voert een schouwer uit?

‘Schouwen’ betekent dat er iemand komt kijken om te bepalen wat de meest geschikte plaats is om de glasvezelkabel uw woning binnen te brengen en om te bepalen waar het glasvezelmodem komt te hangen. Meestal is dit in de meterkast. Komt uw huidige kabel- en telefoonaansluiting ergens anders in de woning binnen? Dan is het goed mogelijk dat op dit punt het glasvezelmodem wordt geplaatst. We kijken naar de beste oplossing en dit wordt vastgelegd in een document.

Provider(s)

Wat is een ‘open’ netwerk?

Een van de uitgangspunten van Stichting VijfheerenlandenNet is een ‘open’ netwerk. Elke aanbieder die gebruik wil maken van het netwerk van Stichting VijfheerenlandenNet betaalt hetzelfde vooraf vastgestelde tarief. Hierdoor kan elke aanbieder zijn of haar pakket op normale en concurrerende wijze aanbieden aan de inwoners van Vijfheerenlanden. Wel onderzoeken wij of het mogelijk is om maatschappelijke diensten zoals bijvoorbeeld een voedselbank goedkoper of zelfs gratis gebruik te laten maken van ons netwerk.

Wat is een ‘gesloten’ netwerk?

De bestaande netwerken in Vijfheerenlanden zijn min of meer gesloten netwerken. De eigenaar van een netwerk is verplicht om elke aanbieder (Internet Service Provider) toe te laten op zijn of haar netwerk. De eigenaar van het netwerk mag zelf bepalen welk tarief de aanbieder per aansluiting moet betalen voor het gebruik van het netwerk. In Vijfheerenlanden zijn slechts twee netwerken aanwezig (Ziggo en KPN), waarbij de eigenaar van het netwerk tevens ook de aanbieder is. Hierdoor is het voor andere aanbieders onmogelijk om een concurrerende prijs aan te kunnen bieden aan de eindgebruikers.

Waarom is het netwerk van Stichting VijfheerenlandenNet het eerste jaar dan toch gesloten?

Om de inwoners van Vijfheerenlanden het beste aanbod te kunnen doen, krijgen de aanbieders die de beste prijs-kwaliteitverhouding aanbieden, voor maximaal een jaar het alleenrecht. Daarna wordt het een ‘open’ netwerk voor alle geïnteresseerde aanbieders.

Hoe kan ik de kosten die ik nu heb vergelijken met de kosten die ik straks zal hebben?

Het aanbod van onze providers voor het alles-in-één basispakket zijn zonder meer marktconform. Wij raden u sterk aan om uw facturen van internet, telefoon en/of TV nog eens goed te bekijken en dan te vergelijken met het aanbod voor glasvezel. In de praktijk blijkt namelijk dat mensen vaak meer betalen dan dat ze denken.

Kan ik mijn huidige e-mailadres meenemen naar het glasvezelnetwerk?

Wat ons betreft kunt u uw e-mailadres meenemen. Echter, een aantal Telecom providers waaronder KPN, Ziggo en XS4ALL hebben hun domeinnamen @kpn, @ziggo en @XS4ALL, geregistreerd als merknaam. Zij willen u graag als klant houden en daarom mag u deze naam alleen gebruiken wanneer u bij hen klant bent of wanneer u hiervoor betaalt. U kunt dit navragen bij uw provider.

Tip: Wij adviseren u een e-mailadres te nemen dat niet gekoppeld is aan een provider. Voorbeelden hiervan zijn @Hotmail, @Gmail e.d. Met deze e-mailadressen hoeft u nooit meer van e-mailadres te veranderen als u verandert van provider.

Kunnen particulieren en/of bedrijven mee investeren?

Wat ons betreft mag iedereen mee investeren in het aan te leggen glasvezelnetwerk. Wij onderzoeken momenteel in welke vorm dit (juridisch)mogelijk is, bijvoorbeeld door het uitgeven van glasvezelobligaties. Meld u aan via onze website.

Welke providers komen er op de glasvezelkabel in Vijfheerenlanden?

Om de inwoners van Vijfheerenlanden het beste aanbod te kunnen doen, kiezen we voor aanbieders die de beste prijs-kwaliteitverhouding kan aanbieden. Deze providers krijgen voor maximaal een jaar het alleenrecht. Daarna wordt het een ‘open’ netwerk voor alle geïnteresseerde aanbieders. Doe de postcode check op onze website.

Apparatuur en bekabeling in uw woning

Heb ik nieuwe apparatuur en bekabeling nodig in mijn woning?

Meestal hoeft u geen nieuwe apparatuur aan te schaffen. U kunt uw huidige TV en telefoontoestel (m.u.v. pulse telefoons*) blijven gebruiken. * Pulskiezen wordt tegenwoordig nog slechts zelden toepast. Enkel heel oude telefoons gebruiken dit systeem. Het systeem is bijna overal vervangen door toonkiezen, dat veel sneller werkt.

Als u optimaal gebruik wilt maken van de internetsnelheid via glasvezel dan is het aan te raden om de systeemeisen van uw router en PC te controleren. Indien u gebruik maakt van verouderde netwerkkaarten en routers, kan het zijn dat deze de hoge snelheden van glasvezel niet kunnen verwerken.

Heeft u hulp nodig? Als er aan de aanleg van het glasvezelnetwerk kan worden begonnen, wordt het Glasvezel-team geformeerd. Dit team bestaat uit een groep ‘helpers’ die kunnen ondersteunen bij het overstappen naar glasvezel. Bijvoorbeeld bij het (her)installeren van uw apparatuur. U wordt tegen die tijd nader geïnformeerd over hoe u zich daar voor aan kunt melden.

Wij adviseren u om bij aanschaf van nieuwe netwerkapparatuur (router/switch/netwerkkaart) op te letten dat u N-apparatuur aanschaft. Met apparatuur gekenmerkt door ‘N’ kunnen hoge snelheden behaald worden (let er wel op dat de snelheid van de gekozen apparatuur gelijk of hoger moet zijn dan de gekozen internetsnelheid die u bij de serviceprovider afneemt). Op de verpakking van de apparatuur staat vermeld of het N-apparatuur betreft.

Moet ik iets aanpassen aan mijn computer, telefoon en/of TV als ik een glasvezelaansluiting neem?

Bestaande TV-, telefoon- en/of internetkabels kunnen gemakkelijk worden aangesloten op het glasvezelmodem en afhankelijk van het gekozen abonnement/pakket op de (draadloze) router. Ook draadloos internet blijft meestal gewoon mogelijk met uw bestaande apparatuur. Als u optimaal gebruik wilt maken van de internetsnelheid via glasvezel dan is het aan te raden om de systeemeisen van uw router en pc te controleren. Indien u gebruik maakt van verouderde netwerkkaarten en routers, kan het zijn dat deze de hoge snelheden van glasvezel niet kunnen verwerken.

Heeft u hulp nodig? Als er aan de aanleg van het glasvezelnetwerk kan worden begonnen, wordt het Glasvezel-team geformeerd. Dit team bestaat uit een groep ‘helpers’ die kunnen ondersteunen bij het overstappen naar glasvezel. Bijvoorbeeld bij het (her)installeren van uw apparatuur. U wordt tegen die tijd nader geïnformeerd over hoe u zich daar voor aan kunt melden.

Wij adviseren u om bij aanschaf van nieuwe netwerkapparatuur (router/switch/netwerkkaart) op te letten dat u N-apparatuur aanschaft. Met apparatuur gekenmerkt door “N” kunnen hoge snelheden behaald worden (let er wel op dat de snelheid van de gekozen apparatuur gelijk of hoger moet zijn dan de gekozen internetsnelheid die u bij de serviceprovider afneemt). Op de verpakking van de apparatuur staat vermeld of het N-apparatuur betreft.

Klantenservice

Het Glasvezel-team is er om u te ondersteunen bij de overstap naar glasvezel

Als er aan de aanleg van het glasvezelnetwerk kan worden begonnen, wordt het Glasvezel-team geformeerd. Dit team bestaat uit een groep ‘helpers’ die kunnen ondersteunen bij het overstappen naar glasvezel. Bijvoorbeeld bij het (her)installeren van uw apparatuur. U wordt tegen die tijd nader geïnformeerd over hoe u zich daar voor aan kunt melden.

Nieuwsbrief

Via de website wordt u op de hoogte gehouden van de vorderingen rondom glasvezel in Vijfheerenlanden.

Worden buurtverenigingen en Dorps- en Wijkraden ook bezocht?

Alle Dorps- en wijkraden van de gemeente Vijfheerenlanden zijn of worden binnenkort geïnformeerd door het bestuur van Stichting VijfheerenlandenNet. Het doel is om uiteindelijk iedereen in Vijfheerenlanden te bereiken. Inwoners, verenigingen, bedrijven, etc. Dit gebeurt op verschillende manieren. Door middel van de website en de regionale kranten, een bezoek van een afvaardiging van het bestuur, het bijwonen van een vergadering, door een dorpsbrede informatieavond te organiseren of door middel van schriftelijke informatie. De drempel is laag en het doel is om een ieder zo goed mogelijk te informeren. Daarbij hebben we uw en jullie hulp hard nodig. Bent u bestuurslid van een vereniging en wilt u meer weten? Schroom dan niet om contact op te nemen met Stichting VijfheerenlandenNet. We informeren u graag!

Glasvezel in Vijfheerenlanden

Hoe zit het nou precies met glasvezel in Vijfheerenlanden?

Als we internet, TV en telefoon klaar willen hebben voor de toekomst, dan is glasvezel een noodzaak. Want de huidige koperen kabel zit overvol en hapert (is “oud”). Glasvezel is snel, solide en kent geen beperkingen. Iedereen kan nú in Vijfheerenlanden inschrijven voor een glasvezelaansluiting, inclusief het hele buitengebied.

Komt glasvezel overal in Vijfheerenlanden?

Ja, overal in Vijfheerenlanden komt glasvezel: in het buitengebied, in de dorpskernen, alle basisscholen, maatschappelijke instellingen, verenigingen en op bedrijven- en industrieterreinen. U hoeft zich alleen maar aan te melden om ook aangesloten te worden.

Waarom is het zo belangrijk dat we glasvezel aan gaan leggen?

Het oude koperen netwerk wat ooit bedoeld is geweest om mee te bellen, is overvol. Ons datagebruik verdubbeld jaarlijks en dat kan het kopernetwerk niet aan. Providers halen trucjes uit om zoveel mogelijk bandbreedte over te houden, door bijvoorbeeld de analoge zenders er af te halen en de TV beelden te comprimeren. Bij glasvezel is dit geen probleem. Door een haarfijne glasvezel worden diensten in de vorm van licht verstuurd en ontvangen. Op dit moment is er niets sneller dan het licht en daarom zijn de mogelijkheden eindeloos.

Wanneer we meer thuis willen werken of je bijvoorbeeld je vakantiefoto’s wilt uploaden, maar ook om goed onderwijs te kunnen garanderen, mag een stabiele en snelle internet verbinding niet ontbreken anno 2018. Maak nu gebruik van deze unieke kans!

Waarom voldoet de huidige koperen kabel niet meer?

De huidige technologie is niet opgewassen tegen onze hang naar meer snelheid. Het telefoonnetwerk en de Kabel zijn nooit ontworpen voor het transporteren van grote hoeveelheden data verkeer. Glasvezel is gemaakt en ontworpen voor dit doel en kan de gevraagde snelheid van de toekomst met gemak leveren.

Waarom zou ik voor glasvezel kiezen als ik vind dat nu alles goed gaat? Kan ik de ontwikkelingen eerst afwachten en dan later instappen?

U bent uiteraard niet verplicht om mee te doen. Het is belangrijk dat u zich realiseert dat u nu geen aansluitkosten betaald en straks minimaal € 250,00 betaald. In het buitengebied komt hier dan nog de verplichte eigen bijdrage van € 750,00 bij.  Als u precies wilt weten wat uw eigen bijdrage zal zijn doe dan de postcode-check.

Wat zijn de kosten als ik kies voor glasvezel?

In algemene zin blijven de gebruikskosten (abonnementskosten) bij glasvezel gelijk. De uiteindelijke kosten hangen af van de abonnementsvorm die u kiest. Het alles-in-één basispakket is zonder meer marktconform. Bewoners in het buitengebied betalen een eenmalige extra bijdrage voor de aanleg van de glasvezelkabel. Woont u in een dorpskern dan is er geen eenmalige eigen bijdrage. Voor het buitengebied geldt een eenmalige bijdrage van € 750,-

Let op; dit is een actieaanbod. Wanneer u nu een abonnement bij ons afneemt wordt de aansluiting in de woning gemonteerd. Wanneer u er voor kiest om niet mee te doen, dan wordt de glasvezelkabel voor uw woning op rol klaar gelegd. Wanneer u later mee wilt doen dan verzorgen wij een offerte op maat om de aansluiting bij u naar binnen te brengen. Wilt u weten wat het voor u kost, doe de postcode-check!